Play
80-års rejse

Epson har sit udspring i den storladne natur langs bredden af søen Suwa i Japan.

Vores forbindelse til dette økosystem er drivkraften i vores virksomhed.
Teknologi, der fremmer udviklingen af innovative, nye produkter, bidrager til et blomstrende miljø.
Epsons unikke, effektive, kompakte og præcise teknologi repræsenterer denne filosofi. Det ligger i vores DNA.
Vores historie er fuld af kreativitet og udfordringer, som stammer fra at samle urkomponenter, hvilket fører os til udviklingen af en teknologi, der kan tilskrives æren for mange verdensførende produkter.

Vores teknologi forbedrer livet på hele kloden - lige fra printere og projektorer til robotter og bærbare enheder.
I 2022 fejrer vi Epsons 80-års jubilæum. Vi lover at fortsætte med at tjene samfundet og vores planet og skabe en bæredygtig fremtid, der beriger menneskeliv alle vegne.

Yasunori Ogawa

Direktør for Seiko Epson Corporation

Meddelelse

Seiko Epson Corporation fejrer sit 80-års jubilæum i 2022. Vi vil gerne udtrykke en oprigtig taknemmelighed over for vores mange kunder og interessenter for deres støtte.

Epson påbegyndte sin rejse som producent af urdele ved bredden af søen Suwa. Virksomhedens grundlægger lovede, at han aldrig ville forurene søen, og det løfte fortsætter vi med at ære den dag i dag.

Hos Epson har vi altid dyrket kreativitet og udfordret os selv for at levere produkter og tjenester, der overgår vores kunders forventninger over hele verden. Dette gør vi ved at trække på den effektive, kompakte og præcise teknologi, vi har udviklet og forfinet, siden virksomheden blev grundlagt i 1942.

I marts 2021 opdaterede vi vores virksomhedsvision, Epson 25, og vi arbejder nu under Epson 25 Renewed, som definerer “opnåelse af bæredygtighed og berigelse af lokalsamfund” som vores ambitiøse målsætning. Tidligere søgte vi at bruge vores stærke teknologi til at skabe innovative produkter. Fremover vil vi også forsøge at udnytte vores teknologi til at løse samfundsproblemer, især med fokus på at overvinde globale miljømæssige udfordringer.

Jeg er af den opfattelse, at vores formål som virksomhed er at bidrage til samfundet og til medarbejderes glæde. Jeg er ligeledes af den opfattelse, at de to ting er uadskillelige. At tage sig af vores medarbejdere og bidrage til samfundet vil skabe tillid og stolthed i egne rækker, som vil få os til at bidrage yderligere til samfundet.

Vi vil fortsætte med at samarbejde med vores mange interessenter om at løse samfundsproblemer, opnå bæredygtighed og forbedre livskvaliteten over hele verden.

Kapitel 1

Suwa, hvor det hele begyndte. Hvad vi har lært af naturen.

Alle har en hjemby.
Det har vi også.
Suwa, i hjertet af Japan.
Vores historie begyndte i et gammelt misolager
på foranledning af Hisao Yamazakis vision og hans ni medarbejdere.
Her voksede vi op omgivet af søen Suwa
og højlandet med Yatsugatake-bjergene.
Vi bliver til dato inspireret af dette landskab.

Vi har lært en masse af Suwa.
En måde at leve i harmoni med naturen på,
som vi har givet videre fra generation til generation.
Beboerne har boet og blomstret
i disse barske omgivelser,
hvor de har observeret revner fra trykket i Omiwatari-højderyggen
på Suwa-søens iskolde overflade.
Her trænger vinterkulden ind alle vegne,
hvilket er en barskhed, som vores forfædre forstod.
Men i stedet for at tage væk boede de på landet,
hvor de værdsatte jorden, naturen og Suwa
og levede i harmoni med søen og bjergene.

Denne livsstil var naturlig dengang og er naturlig for os i dag.
Det er ånden bag vores håndværk og inspirationen til vores kvalitet.

Artikel

Begyndelsen: Kysten langs søen Suwa, Nagano-regionen.
Produkter fremstillet i harmoni med naturen

For otte årtier siden påbegyndte Epson sin rejse ved at samle urkomponenter.

Nagano-regionen i Japan kan bryste sig af sin frodige flora, sine majestætiske tinder i de japanske alper og et varieret dyreliv. Her lancerede Daiwa Kogyo - Epsons forløber - sin virksomhed den 18. maj 1942 fra bredden af Nagano-regionens største sø, Suwa.

Beboerne i områdets landsbyer og bjerge har længe respekteret søens naturlige omgivelser med en dyb taknemmelighed for det, naturen har skænket dem. Søen Suwa er indkapslet i naturens skønhed og barskhed - og dens guddommelige omgivelser. Omgivelser, der længe har forsynet folket i Suwa. For over 2.000 år siden, i Jomon-perioden, fiskede beboerne i Suwa og brød isen for at transportere fangsten over søen. I mange år var Suwa-søen af afgørende betydning for den daglige overlevelse.

Kolde, barske vintre hæmmede landbruget, så Suwas indbyggere satte deres lid til jagt og føde fra bjergene som deres næring og lærte at leve med jorden. En tæt relation, der stadig eksisterer i dag. Beboerne omkring Suwa var pionerer, der respekterede omgivelserne.

I dag beskæftiger Epson ca. 77.000 medarbejdere verden over, og det globale virksomhedssalg overstiger en trillion yen. Men virksomheden påbegyndte sin rejse i et gammelt, omdannet misolager, hvor der blev samlet urdele.

Det rene vand og den friske luft skabte de perfekte omgivelser til fremstilling af præcisionsinstrumenter.

Men regionen var aldrig velhavende, og Hisao Yamazaki, virksomhedens grundlægger, så potentialet i det område, hvor råsilkeindustrien engang havde blomstret. Han forestillede sig en ny branche, der ville genrejse vitaliteten i området og de lokales liv. Yamazaki vendte tilbage til Suwa for at overtage familievirksomheden.

Sammen med Suwas borgmester og andre fremtrædende virksomhedsledere kontaktede Yamazaki Shoji Hattori, der var administrerende direktør for Daini Seikosha (nu Seiko Instruments), angående udsigten til at udvikle flere præcisionsinstrumenter.

Gruppen mente, at klimaet ved Suwa mindede om Schweiz’ med lav fugtighed om sommeren, så det ville være de perfekte omgivelser for en præcisionsindustri. De mente, at Suwa kunne være Østens svar på Schweiz, og begyndte at samle ure. Virksomheden havde kun ni medarbejdere.

Hisao Yamazakis vision lever stadig den dag i dag.

Yamazakis forkærlighed for at etablere en japansk urindustri førte ham til at samle dele i slutningen af 1940’erne. Hvis der var nogle dele, han ikke havde, fremstillede han dem. Den 21. januar 1946 havde han delene til at samle fire urværker, som blev fuldført den næste dag efter en nat med samling.

Kun to af de fire ure fungerede, men dette banede vejen for et sæt eksperimenter, der lever videre hos Epson i dag.

Yamazaki viste sin beslutsomhed ved at udtale: “Jeg vil lægge mit hjerte og min sjæl i det her. Vi skal alle stå sammen om at sikre, at denne virksomhed slår rødder her.”

Denne følelsesladede ytring er fortsat en inspiration for Epson i dag. Senere hen beskrev Shoji Hattori, der sidenhen er blevet formand, Yamazaki som en flittig mand med integritet. Yamazakis attitude gennemtrænger stadig Epsons virksomhedskultur.

Kapitel 2

Hos Seiko Epson er vi dedikerede til at bidrage til miljøet, mens vi fremstiller vores produkter.
Det er det løfte, vi gav Suwa.

Vi blev født i et land omgivet af naturens pragt, med en sø spredt ud foran os. Selv de af os, som ikke kendte andet end dette sted, forstod nemt miljøets skønhed. Virksomhedens grundlægger, Hisao Yamazaki, lovede, at vi aldrig ville forurene Suwa-søen og i stedet ville bevare dens skønhed. Naturen er, på trods af sin storhed, skrøbelig og sårbar, og uanset hvor mesterligt vi skaber nye ting, aftager vores værdi, hvis vi ødelægger naturen.

Vi blev født i harmoni med vores lokalsamfund og natur. Suwa-søen opstod på grund af tektonisk aktivitet for millioner af år siden. Suwa har naturligvis sin fortid og nutid. Yamazaki gav sit løfte til Suwa-søen til gengæld for muligheden for at fremstille i området. Derfor har hans vision overlevet i generationer og skabt vores værdier. Uden naturen ville vores forretning ikke være mulig.

Når vi kigger rundt, ser vi majestætiske træer, der rækker højt op i himlen. Lyt godt efter og hør, at livet er overalt. Selv i dag er Suwa-søen fantastisk. Naturens overdådighed på det rigtige sted og det rigtige tidspunkt. Vores håndværk er nået ud til alle verdenshjørner, og vi fortsætter med at skabe, mens vi tackler de sværeste globale problemer.

Fremstilling i harmoni med naturen.

Fra det tidspunkt, hvor vi blev grundlagt, har vores mission været at bidrage til vores miljø og produktion i harmoni med naturen.

"Vi må aldrig forurene Suwa-søen." Dette er ordene fra vores grundlægger, Hisao Yamazaki. For at udvikle vores forretning på disse kyster omgivet af naturen har vi udviklet et harmonisk forhold til lokalsamfundet og arbejdet på at bevare miljøet - dette var vores mission fra begyndelsen.

Vi renser vores spildevand for at bevare Suwa-søen, og i 1970'erne opsatte vi interne, frivillige miljøstandarder, der var strengere end de eksisterende lovgivningsmæssige og forskriftsmæssige grænser, for at forhindre forurening.

Som producent påvirker fremstilling og levering af nye produkter ofte miljøet negativt. Afbalancering af miljøbevarelse med driften har dog altid været kernen i vores virksomhed hos Seiko Epson. Det er en kultur, der er gået i arv gennem generationer, og som er forblevet intakt, i takt med at vores globale virksomhed blev udviklet og udvidet.

Teknologi og information har ringe værdi uden menneskelighed og kreativitet.

I 1980'erne, da bevidstheden om risici for ozonlaget blev stærkere, var Seiko Epson den første virksomhed i verden, der lovede at blive CFC-fri. Tsuneya Nakamura, en tidligere administrerende direktør, sagde: "Vi kan ikke bruge noget, som vi ved skader miljøet. Teknologi og information har ingen værdi i sig selv og bliver kun nyttig og værdifuld gennem menneskelighed og kreativitet i hænderne på mennesker, der bruger dem.” I 1992 opnåede virksomheden en fuldstændig eliminering af specificerede CFC'er i Japan, og det opnåede vi på verdensplan året efter.

Nakamura sagde: "I mangel af et effektivt alternativ fortsatte vores CFC-fri aktiviteter uden klare udsigter til succes og udfordrede det, der var muligt. Vi modtog den amerikanske miljøstyrelses Stratospheric Ozone Protection Award, som jeg modtog i Washington på vegne af alle vores medarbejdere. Det var en mindeværdig oplevelse.”

80 år efter vores etablering forbliver vores overbevisninger og værdier urokkelige. I 2016 lancerede vi PaperLab A-8000, et system til fremstilling af kontorpapir, der tilintetgør fortrolige papirdokumenter og genbruger papiret i en tørproces, hvorved der spares en værdifuld ressource, vand.

Vi har inkluderet bæredygtighed i vores langsigtede fremtidserklæring. Vores Miljøvision 2050 angiver, at vi vil blive CO₂-negative og frie for underjordiske ressourcer - et højt mål, som vi har til hensigt at opnå.

Hvilke sociale problemer kan vi løse gennem vores teknologi?

Som en lille virksomhed, der er født i et naturrigt område, der er vokset gennem sameksistens med sit lokalsamfund, fortsætter vi med at løse sociale problemer i dag.
De ideer, der har været retningsgivende for vores virksomhed siden dens begyndelse, forbliver de samme som vores nuværende ledelsesfilosofi, som vi udtrykker som "Jorden er vores ven".

Kapitel 3

Vi har bidraget med præcision i ure.

Året var 1959, da vores vigtigste projekt begyndte. Projekt 59A ville omdefinere horologi, fra mekaniske ure til nye teknologier. Målet: at skabe den næste generation af yderst nøjagtige ure for at ændre sportskonkurrencer. Dette førte til verdens første kvartsur og også til vores kompakte, effektive præcisionsteknologier. En tankegang, som vi stadig opretholder i dag.

Det hele startede med en drøm om at ændre verden. Vi konkurrerede i den internationale urkonkurrence, der blev afholdt i Schweiz, højdepunktet inden for mekanisk urfremstilling. Vores første forsøg i armbåndsurdivisionen var en fiasko, men det fik os til at fortsætte fremad. Senere, takket være medarbejdernes utrættelige indsats, opnåede vi mere præcise ure og vandt nogle af verdens største priser.

For os handler det dog ikke om priser. Det handler om at levere nøjagtig tid til mennesker over hele verden. Så vi gjorde vores kvartsteknologi, frugten af vores stræben efter kompakte, effektive præcisionsteknologier, tilgængelig for verden. Nu findes denne patenterede teknologi over hele verden og giver alle mere præcis tid. Vi mener ikke, at tiden tilhører nogen, vi har alle en ret til den. Siden da er der gået mange år, og vores stræben efter kompakt, effektiv og præcis teknologi fortsætter.

Omfattende urfremstilling. Udfordringen ved at blive de bedste kræver nøjagtighed. Svaret på denne udfordring var effektive og kompakte præcisionsteknologier.

Tanken bag effektive, kompakte præcisionsteknologier.

Vores virksomheds tankegang har altid været at skabe og fremstille produkter med teknologi, der sparer energi, tid, indsats og plads.

Ure i midten af det 20. århundrede krævede mere kraft, var større og mindre nøjagtige end nutidens ure. Målet var at gøre dem mindre, mere nøjagtige og mere effektive.

Som følge heraf leverer Seiko-ure bekvemmelighed og gør livet mere farverigt. Epsons medarbejdere stræber efter at mestre effektive, kompakte præcisionsteknologier, der bringer disse kvaliteter til produkter og verden.

Efter 1945 begyndte Daiwa Kogyo og Suwa-fabrikken i Daini Seikosha, som fusionerede med Suwa Seikosha i 1959, produktion af armbåndsure i fuld skala. Takket være nogle fremragende ingeniører udviklede virksomheden i 1959 Japans første oprindeligt designede armbåndsur, Marvel. Japanerne betragtede det som en fantastisk bedrift på grund af dets nøjagtighed og kvalitet, og Marvel dominerede de første fem pladser i Japans ministerium for international handel og industris testudvalg for kvalitetssammenligning til vurdering af indenlandske ure.

I 1958 dominerede virksomheden de første ni pladser i testudvalget for kvalitetssammenligning til vurdering af udenlandske ure. Men Seiko Epson har aldrig været tilfreds med status quo og ønskede at blive den globale leder.

Projekt 59A og verdens første kvartsur kom til verden.

Denne begivenhed markerede begyndelsen for effektive, kompakte præcisionsteknologier. Projekt 59A (dens interne betegnelse) blev uret, der ændrede urfremstilling.

Navnet henviser til året 1959, og "A" markerer projektets vigtighed. Det startede med tre forslag: et elektronisk tuningsgaffelur, et område, hvor en anden virksomhed allerede havde føringen, et ur med et elektrisk balancehjul og en kvartstimer, som på daværende tidspunkt var cirka ligeså stort som et skab.

De første to forslag havde kritiske svagheder, så indsatsen blev lagt i kvartstimeren, hvilket ville ændre horologiforløbet. De første kvartsurer, vi udviklede, var stadig på størrelse med bordurene, men virksomheden begyndte at indsende ure til Neuchâtel Chronometer-konkurrencen i Schweiz, som sætter standarden for ure. Mens virksomheden gentagne gange bestræbte sig på at reducere størrelsen og forbedre nøjagtigheden, begyndte virksomheden at vinde priser for marinekronometer- og kredsløbskategorierne og viste verden et nyt niveau af standarder. Mens teknologien blev raffineret gennem Observatory Chronometer-konkurrencen, reducerede virksomheden størrelsen og forøgede strømeffektivitet yderligere gennem praktiske anvendelser som f.eks. det antarktiske observationsteam og Shinkansen-lyntoget. I 1969, ti år efter 59A-projektet, introducerede Seiko verdens første kvartsur, Seiko Quartz Astron 35SQ.

Produktionsautomatisering og udvidelse, der fører til masseproduktion på globalt plan.

Med hensyn til produktion strømlinede Seiko Epson sit design, arbejdsopdeling (Belt-Line) og automatiseret samling i midten af 1960'erne, idet høj præcision kræver høj koordination. Oprindelsen af vores nuværende produktionsløsninger - eller robotteknologi - er en automatiseret teknologi. I 1983 startede virksomheden eksternt salg af præcisionsmonterede robotter, og i 2009 var arbejdet blevet udvidet. Senere kom de kompakte 6-Axis-robotter, som tilbyder optimal ydeevne til præcisionssamling af små dele.

Efterhånden som automatisering udviklede sig inden for urfremstilling, blev Seiko Epson en global leder inden for produktion af armbåndsure.

Der findes teknologi til at betjene alle, ikke nogle få udvalgte

Virksomheden fortsatte ikke kun med at udvikle kvartsurteknologi, den forfulgte også fremskridtene inden for nøjagtighed i mekaniske ure, der kunne måle sig med nogle store navne i Neuchâtel Chronometer-konkurrencen. I 1964 kom Seiko med sit første mekaniske ur og fik en dårlig placering som nr. 144.

Men det dårlige resultat inspirerede til forbedring, og under Geneva Observatory Chronometer-konkurrencen i 1968 dominerede Seiko de første pladser i kategorien mekanisk armbåndsur. Denne indsats bekræftede vores præcisionsteknologi. Blandt vinderne var Kyoko Nakayama, den første kvinde, der havde titlen som Contemporary Master Craftsperson, og den første kvinde i konkurrencens lange historie til at deltage og vinde Regulateur-prisen.

Højpræcisionskonkurrencer er ligesom F1-løb og adskiller sig fra kommercielle produkter. For at gøre bedre produkter tilgængelige for flere mennesker blev den teknologi og de færdigheder, der blev brugt til at udvikle ure, bragt til live i Grand Seiko-brandet.

Vi forbeholdt ikke dets teknologi til at udvikle kompakte, effektive og nøjagtige ure til nogle få udvalgte. I stedet gjorde vi teknologien tilgængelig, så alle kunne nyde godt af de nøjagtige ure i verdensklasse. Resultatet var kvarts armbåndsure, en teknologi der blev udviklet i Japan, blev spredt ud over hele verden og leverede præcis tid på håndleddet hos den globale befolkning.

I dag forbliver Seiko Epson fast i troen på, at teknologien alene ikke løser problemer. Det gør medarbejdernes tankegang.

Kompakte og effektive præcisionsteknologier reducerer miljøpåvirkninger, og denne virksomhedsholdning er blevet udvidet for at give tillid og håb til ikke kun medarbejdere men også til lokalsamfund verden over.

Kapitel 4

Hvis den ikke findes, skaber vi den.
Japan var i ekstase. Tiden var inde til sejr.

Den prestigefyldte internationale sportsbegivenhed i 1964 fyldte landet med spænding. Atleter fra hele verden havde trænet og helliget deres liv til den dag.Timer, minutter og sekunder bestemmer vindere og tabere. Vi er tidtagerne. Og vi fortæller verden dette med sloganet, “Et skridt længere end tidligere tidtagningsenheder."
Verden fejrede denne nye nøjagtighed og hastighed, som markerede en ny æra inden for tidtagning for Legene. Og denne succes ville føre til udskrivningsinnovationer, der ville ændre verden, herunder den første kompakte, lette digitale printer og kvartsuret.

Vi udviklede og fremstillede kompakte, effektive præcisionsteknologier, der er nødvendige for at fremstille kvartsurkomponenter, som verden aldrig havde set tidligere. Det er aldrig nemt at skabe noget fra bunden.

Et fra nul. To fra et. Afstanden er den samme, men forskellen er enorm. Nogle siger, at Suwa og landet omkring søen opstod ved landindvinding i Edo-perioden. Menneskelighed har også skabt dette land. Vi skaber det, der endnu ikke er skabt. Denne ånd er drivkraften bag produktionen hos Epson.

Hvis det ikke findes, skaber vi det.
Det er denne atmosfære præget af kreativitet og udfordring, som giver anledning til mange verdensnyheder.

Fra ure til printere: Seiko Epsons ukendte historie.

I 2022 kender mange Seiko Epson, eller blot Epson, for deres printere og projektorer.

Seiko Epson har sine rødder inden for urfremstilling, og ikke mange ved, hvad der førte til Epsons forretningsudvidelse. Den internationale sportsbegivenhed i 1964, hvor Seiko blev den officielle tidtager, var et stort øjeblik for virksomheden.

Hurtig og præcis måling og registrering af løbsresultater

Videnskaben var temaet for denne begivenhed, og Seiko, med sloganet "Et skridt foran konventionel tidtagning", blev valgt som officiel tidtager. Epson, en virksomhed i Seiko Group, og på daværende tidspunkt kaldet Suwa Seikosha, spillede en rolle i Legene. Virksomheden havde udviklet et krystalkronometer baseret på kvartsurteknologi fra 59A-projektet. Derudover udviklede virksomheden og markedsførte med tiden en udskrivningstimer. Dette digitale stopur af kvarts-oscillator-typen tilbød elektronisk tidtagning, et digitalt display og en udskrivningsindstilling.

Disse nyskabelser banede vejen for hidtil uset hastighed og nøjagtighed, og virksomhedens tidtagningsforretning blomstrede. Ordene "for første gang klagede ingen over tidtagningen", talte for sig selv.

Denne succes blev efterfulgt af verdens første kompakte, lette digitale printer, EP-101 (1968). Det følgende år blev verdens første kvartsur, Seiko Quartz Astron 35SQ, lanceret.

Udvikling af EP-101

I årene efter sportsbegivenheden i 1964 forvandlede virksomheden sig til en omfattende producent, der håndterede sin egen markedsføring, salg og service. Sidst i 1960'ere, da de elektroniske skrivebordslommeregnere først dukkede op, fokuserede virksomheden på små printere, der havde potentielle applikationer i lommeregnere. Resultatet var kommercialiseringen af EP-101 i 1968.

EP-101 indvarslede en ny æra inden for digital udskrivning. Printeren var let og lille nok til at kunne passe i håndfladen. Desuden brugte den 1/20 af strømmen sammenlignet med konventionelle printere. Epson udviklede printeren i ånden af, at hvis det ikke eksisterer, bør vi skabe det. Dette koncept inden for informationsudstyr blev en mulighed for at udnytte virksomhedens kompakte, effektive præcisionsteknologier, der blev udviklet gennem urproduktion. EP-101 overgik forventningerne og solgte i alt 1,44 millioner enheder.

Udviklingen af EP-101, en udskrivningstimer, der blev brugt til hurtigt og præcist at time internationale sportsbegivenheder, skabte det, der nu er virksomhedens kerneforretning: udskrivningsløsninger.

Aldrig tilfreds med status quo. De højeste standarder inden for håndværk.

Udfordringen med at udvikle et kvartsarmbåndsur fortsatte. Målet var at reducere et kvartsur til størrelsen af et armbåndsur og spare plads og strøm. For at opnå dette mål var virksomheden nødt til at overvinde mange forhindringer. Helt specifikt skulle den producere en krystaloscillator, elektroniske kredsløb og en motor i størrelser, der ikke fandtes. I sidste ende fremstillede Epson dem internt, da det ville give nye problemer at skaffe dem fra eksterne kilder.

I 1969 introducerede virksomheden verdens første kvartsur, Seiko Quartz Astron. Dette indvarslede en ny æra inden for tidtagning, hvor mange andre præstationer og anerkendelser ville følge, herunder en prestigefyldt IEEE Milestone Award (2004) og Heritage of Future Technology (2018 og 2019), der anerkender virksomhedens bidrag til verdens teknologiske udvikling. Et af resultaterne var det første digitale LCD-quartzur med et sekscifret display, der blev lanceret i 1978.

Alle produkter repræsenterer innovation, lige fra udskrivningstimeren og EP-101 til markedsføringen af kvartsururet. Hvis noget ikke findes, skaber vi det selv. Denne kreative og udfordrende ånd har aldrig vaklet og findes fortsat i dag.

Kapitel 5

Kreativitetsånd og udfordringer lever videre.
Altid og for evigt med dig.

Den første digitale printer, EP-101, tilførte verden ny værdi
Vores navn, Epson, afspejler vores ønske om at skabe printere, der følger i fodsporene på EP-101.Børn af EP eller EP SONs. Siden da har vi bragt mange af disse børn til verden, ikke kun i Japan.

Vi plantede rødderne til en kultur med hjemmefotoudskrivning og skabte en kultur med storskærmspræsentationer på kontoret. Og efter hver præstation ligger der flere forude. Målsætninger er ikke noget, som andre skal beslutte. Det er vores beslutning.

Uanset æraen, skal vi bevæge os fremad. Derhjemme, på kontoret, i handel og industri, overalt, skal vi tage udfordringen op for at lukke ressourcesløjfer og tilføje ny værdi til det, der er blevet brugt. Vi bruger det, vi har brug for, når vi har brug for det, og kun i den mængde, vi har brug for.
Vi kom fra Suwa, Nagano. Som vores forgængere banede vej for en ny verden, vil vi også bane vej for fremtiden ved at opnå bæredygtighed og berige lokalsamfund.

Epson stræber efter at løse samfundsmæssige problemer over hele verden.

Løsninger på globalt plan for at nå så mange mennesker som muligt.

Epsons vision er at bruge nye teknologier til at løse verdens problemer og realisere drømme.

I 1975 etablerede vi Epson brandet med en ambition om at udvikle nye printere og andet informationsudstyr og om at komme ind på det globale marked. Brandnavnet afspejler vores ønske om at fortsætte med at skabe mange produkter og tjenester, eller "sønnerne" af EP inden for en række forskellige områder, ligesom den digitale EP-101 printer, som var et kæmpe hit, gav vores kunder ny værdi.

Samme år etablerede vi vores første oversøiske salgskontor, Epson America, Inc. I dag har Epson et verdensomspændende salgsnetværk og leverer produkter til mennesker over hele verden.

Innovativ udskrivning begyndte med EP-101 og førte til Epson Stylus Color, verdens første farveinkjetprinter. Dette produkt leverer en opløsning på 720 dpi og har skabt en kultur med hjemmefarve- og fotoudskrivning. I 1989 lancerede vi VPJ-700 LCD-projektoren, og siden da har vi skabt og fremmet en kultur med storskærmspræsentationer ved hjælp af projektorer. I dag rækker Epsons ekspertiseområde ud over udskrivning og projicering. Vores innovationer har revolutioneret produktionen. Vores sensorteknologi forbedrer liv. Vores forskning skaber løsninger på miljøproblemer. Epson leverer ny værdi til verden.

Udskrivningsinnovationer

Epson begyndte at udvikle en af sine kernevirksomheder, inkjetprintere, i 1978, ved hjælp af piezoteknologi til printhoveder - den vigtigste teknologi i Epsons inkjetprintere. Metoden bruger ikke varme til at udstøde blæk, så printhovederne er mere holdbare og bevarer uovertruffen ydeevne i meget længere tid. Fremskridt inden for piezoteknologi førte til PrecisionCore-printhovedteknologi, som leverer en imponerende billedkvalitet ved væsentligt højere hastigheder, samtidig med at den bruger meget lidt strøm. Denne kerneteknologi muliggør en bred vifte af anvendelser inden for hjemmet, kontoret samt industrielle og kommercielle miljøer.

Vores teknologi

Piezometode i starten af udskrivningsinnovation
Den fortsatte udvikling inden for teknologi og samfundsmæssige bidrag

Piezometoden lancerer en revolution inden for udskrivningsinnovation.
Den fortsatte udvikling inden for teknologi og samfundsmæssige bidrag

Epson egen Micro Piezo-inkjetteknologi

Epsons Micro Piezo-printhoveder er hjertet i alle Epsons inkjetprintere. Denne unikke teknologi har været drivkraften bag væksten af Epsons forretning inden for udskrivningsløsninger.

Inkjetudskrivning opnås ved at skubbe ultrafine blækdråber direkte ud på medier som f.eks. papir. Oprindelig var den mest almindelige inkjetudskrivningsteknologi termisk inkjetudskrivning, der bruger varme til at udstøde blækdråber. Epson valgte imidlertid at fokusere på piezoelektrisk teknologi og har siden da fortsat med at innovere teknologien.

Piezoelektriske printhoveder udstøder blæk mekanisk i stedet for ved opvarmning. Piezoelektriske elementer, der ændrer form, når der anvendes spænding, giver den mekaniske kraft. Da de ikke opvarmer blækket, er piezoelektriske systemer kompatible med et langt større udvalg af blæk og langt mere holdbare end termiske systemer. Piezoelektriske printhoveder styrer præcist og nøjagtigt aflejringen af blækdråber, så der opnås både enestående billedkvalitet og høje hastigheder.

Epsons første inkjetprinter, IP-130K (kendt som SQ-2000 uden for Japan), blev lanceret i 1984. Det var et piezoelektrisk system og blev godt modtaget til virksomhedsbrug. Epsons bestræbelser på at fremme de piezoelektriske printhoveder kulminerede i udviklingen af navnebeskyttet Micro Piezo-teknologi.

Vejen til udviklingen af dem var ekstremt stejl og vanskelig, men Epsons F&U-team overvandt de mange udfordringer og forhindringer undervejs.

Den første tydelige vej til udviklingen af Micro Piezo-teknologien

Omkring 1980 voksede Epsons udskrivningsforretning hurtigt. Væksten blev drevet af TP-80, virksomhedens første dot matrixprinter (1979) og MX-80, en printer til personlige computere (1980).

Markedslandskabet ændrede sig imidlertid pludseligt, da en konkurrent udgav en laserprinter i 1984. Matrixprintere kunne ikke matche kvaliteten og hastigheden af disse laserprintere. Epson indså straks truslen mod sin forretning og reagerede hurtigt.

I løbet af få år fik Epson en chance, der ville gøre det muligt at overvinde truslen. Denne mulighed involverede piezoelektrisk teknologi. I 1989 foreslog en europæisk virksomhed at bruge piezoelementer som aktuatorer til at drive printhovederne i matrixprintere. Det var her, et medlem af Epsons udviklingsteam, som var til stede ved mødet, kom på ideen om at anvende piezoelektriske elementer i piezoelektriske printere i stedet for matrixprintere. Dette var det første store skridt mod udviklingen af Epsons Micro Piezo-teknologi.

Indtil da havde Epson kæmpet med høj drevspænding og små ændringer i formen af piezoelektriske elementer. Men nu indså Epson, at disse problemer kunne afhjælpes ved at bruge piezoelektriske elementer i flere lag, som undergår større ændringer i formen ved lavere spændinger. Med denne opdagelse kunne Epson etablere teknologi, der kunne konkurrere med laserprintere og termiske inkjetprintere.

Micro Piezo-printhoveders konstante udvikling og deres bidrag til samfundet

Der skulle overvindes store tekniske udfordringer for at udvikle Micro Piezo-teknologien. For det første er piezoelektriske elementer fremstillet af keramik. Den traditionelle måde at producere elementerne på var at bage keramikken som en mursten, skære den i tynde skiver og derefter polere den til den ønskede tykkelse. Dog bliver keramik meget skrøbeligt, når det bages, og de piezoelektriske elementer revner eller knækker, når de reduceres til under en vis tykkelse.

For at løse dette tekniske problem fandt udviklingsteamet på at skabe piezoelektriske elementer ved at stable mange tynde lag på ca. 20 mikrometer, som f.eks. en keramisk kondensator, og skære dem i passende former for at fremstille en aktuator. En tynd piezo blev således opnået ved at skabe strukturen i flere lag, før de piezoelektriske elementer blev bagt og stablet i strimler. Denne metode var en banebrydende metode inden for piezoelektrisk teknologi.

Sådan prøvede Epson sig frem og udviklede Micro Piezo-printhoveder, der banede vejen for tyndere piezoelektriske elementer og mindre printhoveder.

Micro Piezo-printhovedets udvikling startede i 1990, og masseproduktionen blev opnået ved udgangen af 1992. I 1993 blev Epson Stylus 800 sort-hvid-inkjetprinteren det første produkt udstyret med Micro Piezo-printhoved. Micro Piezo-teknologien fortsatte med at udvikle sig. Næste generations hoveder blev kaldt ML Chips (flerlagskeramik med hyperintegrerede piezosegmenter). Deres piezoelektriske elementer var mindre modtagelige over for skader, hvilket gjorde det nemmere at masseproducere hovederne. Derefter kom TFP-printhoveder (tynd filmpiezo), som havde de tyndest mulige piezoelektriske elementer, og endelig Precision Core-printhoveder, som var nøglen til højere hastighed og billedkvalitet. Micro Piezo-printhoveder leverer ikke blot fremragende ydeevne, præcision, hastighed og billedkvalitet, de fungerer også ved lav strøm, hvilket gør dem bedre for miljøet. Disse funktioner har gjort det muligt for Micro Piezo-printhoveder hurtigt at udvide sig til de kommercielle, industrielle og kontorbaserede udskrivningssegmenter.

Epsons Micro Piezo-printhoveder har potentialet til at udvikle sig endnu mere og opfylde endnu flere behov. Printhoveder, der er tættere og mere kompakte, giver bedre billedkvalitet til en lavere pris. Dem med flere dyser kan udskrive ved endnu højere hastigheder. Fremskridt som disse vil gøre det muligt for Epson at levere mere pålidelige kommercielle og industrielle inkjetprintere.

Epson vil fortsætte med utrætteligt at forny og udvikle Micro Piezo-teknologi i fremtiden.

Projiceringsinnovationer

Ved at udvikle mikrodisplayteknologi gav vi verden en innovation, der er uundværlig for at genskabe ægte og levende farvebilleder. Denne del af vores forretning løb imidlertid ind i problemer, og på et tidspunkt var den i fare for at fejle. Markedsundersøgelser hjalp os med at navigere i disse vanskelige farvande. Vi besøgte kunder over hele verden, som oplevede problemer inden for deres områder, og fandt nye måder at løse dem på med innovation.

Vi har udviklet projektorer, der leverer store billeder i høj kvalitet og høj opløsning, som er nemme at se fra alle vinkler. I dag bruges vores projektorer på kontorer, i hjem, til uddannelse og endda til digital kunst ved hjælp af projiceringskortlægning og leverer spænding og overraskelser til mange mennesker.

Vores teknologi

Gennembrud efter utallige markedsundersøgelser og en konstant indsats:
Tilbageblik på historien med visuel innovation

Gennembrud efter utallige markedsundersøgelser og en konstant indsats
Tilbageblik på historien med visuel innovation

Forbinder verden med mikrodisplay-teknologi

Mikrodisplay-teknologi er kernen i Seiko Epsons LCD-projektorer og andre visuelle kommunikationsprodukter. Den kombinerer Epsons egen HTPS-panelteknologi (højtemperaturpolysilicium TFT flydende krystal) med forskellige optiske og designteknologier.

Før LCD-projektorer var projektorer store og tunge, ikke bærbare og krævede mørklægning i lokalet på grund af deres lave lysstyrke. Epsons 3LCD-projektorer, verdens første projektorer, der bruger tre HTPS-paneler, kendetegnes ved deres lysstyrke, og at de ikke anstrenger øjnene. De har ikke kun bidraget til kulturen med storskærmspræsentationer, de bruges også i uddannelsesmiljøer og hjemmebiografer. Derfor har vi opretholdt den største andel i 500+ lumen projektormarkedet i 20 år fra 2001 til 2021.

Epsons mikrodisplayteknologi stammer fra Seiko Quartz LC V.F.A. 06LC, verdens første digitale ur med et sekscifret LCD-display, der blev introduceret i 1973. Produktet blev anerkendt for sit display, der tilbyder lavt strømforbrug og høj synlighed. Epson lancerede derefter en forretning med flydende krystaller til andre områder end armbåndsure. Dette udviklede sig i sidste ende til den nuværende projektorforretning.

Det var dog ikke alt, der i starten gik problemfrit i projektorforretningen.

Udvikling af VPJ-700, en kompakt LCD-videoprojektor i fuld farve

I 1988 blev Seiko Epson de første i verden til at indføre LCD-teknologi i en projektor, og i 1989 lancerede vi VPJ-700, en kompakt LCD-videoprojektor i fuld farve.

Det var dog ikke nemt at sælge verdens første projektor. Det tekniske team blev udvidet til mere end 20 medlemmer for at lancere den forbedrede VPJ-2000, men salget steg ikke, hvilket forværrede situationen. På det tidspunkt blev videokameraer og andre produkter stadig mere populære, men behovet for LCD-projektorer som en enhed til projicering af billeder i dagligdagen og i erhvervslivet var begrænset.

Med forretningskontinuiteten i fare besluttede ledelsen sig for at slanke og genopbygge virksomheden. Det første, de gjorde, var at undersøge markedet ved at besøge kunder over hele verden.

Sidste chance: opdagelse af muligheder

Fem teknikere og to salgsrepræsentanter blev valgt til at gentænke LCD-projektorforretningen. I betragtning af, at det oprindelige team havde omkring 20 personer, blev teamet reduceret betydeligt.

Medlemmerne begyndte at besøge forskellige kundevirksomheder rundt om i verden. Med gentagelsen af denne regelmæssige indsats opdagede de et specifikt behov på markedet.

Det var i USA, at pc'er var i stor brug, og professionelle præsentationer var almindelige, så de kunne vise præsentationer på en stor skærm, der var tilsluttet pc'en.

Da udbredelsen af pc'er kunne udvide projektormarkedet, identificerede teamet nøglefaktorer, der ikke blot var lysstyrke og høj opløsning for at muliggøre projicering i meget oplyste lokaler, men også lille størrelse og lav vægt for bærbarhed og endelig direkte tilslutning til en pc. Med et mål om at fordoble lysstyrken og halvere størrelsen og omkostningerne gennemgik de produktdesignet og teamstrukturen.

Mens udviklingsteamet arbejdede på at øge produktets konkurrencedygtighed og reducere omkostningerne, fortsatte produktionsteamet og salgsteamet med at udvide deres aktiviteter. De besøgte flere gange distributører og tog prototypen med rundt i verden. Da først distributører kunne se den faktiske forskel i lysstyrke og opløsning, vidste de, at de kunne sælge Epsons produkter.

Etablering af et marked: yderligere stræben efter visuel innovation

ELP-3000, der havde fået en lille størrelse og høj opløsning, var verdens første dataprojektor og blev lanceret i 1994. På det tidspunkt blev Windows 95 brugt i stor udstrækning, hvilket gav folk flere muligheder for at lave professionelle præsentationer. Dette blev en af drivkræfterne bag det eksplosive salg af ELP-3000, som blev designet til at projicere data fra en pc.

I 1995 nåede Epson toppositionen på markedet for hjemmeprojektorer. Det stabile arbejde og de kontrakter, som teamet selv sikrede sig, bar frugt. Virksomheden fortsatte med at introducere nye produkter og etablere en kultur med brug af projektorer til storskærmspræsentationer på kontoret.

I mellemtiden gik Epson ind på hjemmeprojektormarkedet i fuld skala i 2002 med ELP-TW100, hvilket føjede farve til folks liv. Virksomheden gør også fremskridt inden for uddannelse og hjælper nu med at opbygge et miljø, hvor alle studerende kan få lige uddannelse.

Med hensyn til teknologi er mikrodisplay-teknologi blevet anvendt på produkter som f.eks. smart glasses, mens laserlyskildeteknologi er blevet anvendt på projektorer. Ud over et lysstærkt og levende billedudtryk er produktets længere levetid og større installationsvenlighed blevet en realitet. Gennem disse præstationer er brugen af projiceringskortlægning til digital kunst og digital skiltning i kommercielle faciliteter blevet udvidet, og gennem sine billeder er projektorer nu blevet en kilde til spænding og overraskelse for mange mennesker.

Epsons innovationer inden for visuel kommunikation fortsætter med at understøtte læring, arbejde og livet ved at forbinde kerneteknologidrevne produkter med mennesker, produkter, oplysninger og tjenester og i sidste ende forbedre livskvaliteten og skubbe til industriens grænser.

Innovation, der reducerer miljøpåvirkningen

Som en førende udskrivningsvirksomhed ledte vi efter løsninger til papiraffald efter udskrivning.

Resultatet af vores indsats var “PaperLab”. PaperLab er verdens første1 system til papirfremstilling ved tørproces, som kan fremstille nyt papir af brugt papir ved brug af stort set intet vand2. Vi udstillede systemet på Eco-Products 2015, den internationale udstilling for miljø og energi, og den blev et stort hit hos offentligheden.

PaperLab er udstyret med "tørfiberteknologi", som omdanner papir til fibre ved slagkraft uden brug af vand. Det hjælper med at opbygge en lille cyklus af papirgenbrug, der muliggør genbrug og brug af papir på steder som f.eks. kontoret. Vores koncept i denne cyklus er ikke “genbrug”. Det er "upcycling", en måde at tilføje ny værdi på. I øjeblikket forfølger vi anvendelsen og udviklingen af "tørfiberteknologi" til andre materialer end papir sammen med en lang række samarbejdspartnere.

Vi vil fortsætte vores bestræbelser på at levere ny værdi til verden for at opnå bæredygtighed og berige lokalsamfund.

Vores teknologi

Innovationer, der former fremtiden:
Tørfiberteknologi

Note1: Blandt alle tørproces-papirfremstillingssystemer til kontorer. Kilde: Epsons undersøgelse udført i november 2016
Note 2: Der bruges en smule vand til at opretholde luftfugtighed inde i systemet.

Innovationer, der former fremtiden:
Tørfiberteknologi

Fokus på problemerne med trykt papir:
To perspektiver, der fører til gennembrud inden for udvikling

Det var i 2010, da daværende direktør og repræsentativ direktør, Minoru Usui, stillede et spørgsmål til det tekniske udviklingsteam. Han fortalte dem, at der måtte være noget som en førende udskrivningsvirksomhed som os, kunne gøre ved det.

Dette fik Kazuhiro Ichikawa, der på daværende tidspunkt var leder af teknologiudviklingsteamet, til at begynde at besøge regeringskontorer, virksomhedskontorer og finansielle institutioner for at observere, hvordan trykt papir blev brugt og bortskaffet.

Han fandt ud af, at det meste af det trykte materiale indeholdt fortrolige oplysninger, og at bortskaffelsen heraf blev outsourcet til en ekstern leverandør, hvilket kostede penge. Kunderne var ikke tilfredse med situationen.

Samtidig besøgte han papirfabrikker og industrielle testcentre for at udføre forskning fra forskellige vinkler, fra papirfremstilling til genbrug. Han fandt ud af, at store mængder vand er nødvendigt for at genbruge papir og samtidig undgå risikoen for vandforurening, og at spildevandsbehandling er dyrt. Når han kiggede uden for Japan, fandt han ud af, at ikke alle regioner har rigelige vandressourcer, hvilket øger udfordringerne med genbrug af papir.

Vi opdagede en mulighed for udvikling, der fokuserede på at lukke ressourcesløjfen og beskytte fortrolige oplysninger.

En ny udfordring:
Genbrug af papir i en næsten vandfri proces

Da udfordringen blev identificeret, fokuserede teknologiudviklingsteamet på, hvordan man bygger en genbrugsmetode, der bruger stort set intet vand og leverer papir af høj kvalitet.

Og det var et udfordrende mål at opnå. Når papiret blev makuleret for fint, blev papirfibrene hakkede, og der kunne ikke fremstilles papir af høj kvalitet. Virksomheden fortsatte med at prøve sig frem. Selv efter mere end 100 forskellige eksperimenter, såsom at skrabe papir med mørtel og slibe det med mixere, kunne der ikke findes nogen løsning.

Gennembruddet opstod, da Ichikawa tog et stykke washi, traditionelt japansk papir, med fingrene og bemærkede, at fibrene langs de revnede kanter var løse og kunne trækkes ud. Han tænkte, at det ville være bedre at adskille disse fibre ved at løsne og udrede dem i stedet for at skære, gnide eller knuse dem.

Denne idé førte til udviklingen af Epsons tørfiberteknologi, som omfatter en kombination af processer, hvor brugt papir defibreres (og dermed tilintetgøres alle udskrevne oplysninger på en side på sikker vis), og nyt papir fremstilles af disse fibre. For at kontrollere, om denne teknologi virkelig ville blive accepteret af markedet, udstillede Epson PaperLab, verdens første2-system til papirfremstilling ved tørproces, som kan fremstille nyt papir fra brugt papir ved hjælp af stort set intet vand1, på Eco-Products 2015, den internationale udstilling for miljø og energi. PaperLab blev et stort hit blandt offentligheden.

Åbner for muligheder for upcycling med tørfiberteknologi

"Tørfiberteknologi" ikke alene defibrerer, binder og former papir efter behov til en given anvendelse, den muliggør også behandling, som tidligere var umulig, hvilket reducerer spild og udnytter nye materialeegenskaber.

PaperLab førte til dannelsen af mere end genbrugspapir; det skabte også ny værdi. "Tørfiberteknologi" giver en upcycling-løsning i stedet for en genbrugsløsning. Det er præcis den type socialt bidrag, som Epson altid havde ønsket at yde.

Indtil nu har genbrug ofte været anset som noget, der giver mindre værdi, da ikke mange genbrugsteknologier var i stand til at generere ny værdi. Epson håber dog at kunne udvide kulturen med upcycling som en måde at skabe ny værdi på.

Ved at bruge "Tørfiberteknologi" til at levere værdi til det, der plejede at blive bortskaffet som affald, reducerer vi den miljømæssige indvirkning af produktionen.

Hvad kan vi gøre for fremtiden?
Opnå bæredygtighed og berige lokalsamfund

Epson arbejder i øjeblikket sammen med ligesindede partnere om at udvikle anvendelser af upcycling af "tørfiberteknologi" til en række forskellige materialer ud over papir. Vi arbejder også på måder, hvorpå vi kan bruge "tørfiberteknologi" til at producere nye materialer til erstatning af råoliebaserede materialer som f.eks. plastik. Epson vil fortsætte med at udvikle teknologier, produkter og løsninger, der er bæredygtige, og som beriger lokalsamfund.

Note1: Der bruges en smule vand til at opretholde luftfugtighed inde i systemet.
Note2: Blandt alle tørproces-papirfremstillingssystemer til kontorer. Kilde: Epsons undersøgelse udført i november 2016