FOTOKUNST PÅ STÅLPLADER

Kunst og kreativitet er mange ting. Malerier, støbning, design, skrot - og midt i et kreativt kaos står Stig Stasig, som arbejder med fotogravure

Stig har været fotograf i 28 år - helt tilbage til den tid, hvor man arbejdede med fotografier på en helt anden måde, nemlig i mørkekammeret, hvor man havde mulighed for at arbejde fysisk med billederne.

Vil leve af kunsten

"Det var tilfældigt, at jeg kom til at arbejde med fotogravure. Pludselig skete der en udvikling, og mit fotografiske liv blev digitaliseret. Photoshop og de digitale kameraer gjorde, at billederne blev alt for perfekte. Jeg kunne mærke, at mit forhold og min kærlighed til fotografiet blev stadig mere flygtigt, for jeg rørte ikke ved noget længere. Jeg har åbenbart brug for at arbejde mig fysisk ind i mine billeder for at kunne mærke dem, og det kan jeg så absolut med fotogravure. Jeg håber på, at jeg en dag kommer til at leve 100 % af mit værksted," forklarer Stig.

En ukompliceret proces

Smuk fotokunst præger væggene i værkstedet, og rundt omkring står også store maskiner. En Epson storformatprinter pryder rummet, så snart man træder ind. I hjørnet står Stigs gamle, tyske Breisch kobbertrykspresse, og der er også plads til en industriel pladesaks, en pladetørrer og et særskilt UV-belysningsrum - dette er en seriøs arbejdsplads.

"Selve proceduren i gravurepladefremstillingen kræver koncentration. Det er egentlig ikke en særlig kompliceret proces; med de rette værktøjer kan alle finde ud af det. Men gør du bare en ting forkert i pladefremstillingen, kan du smide pladen i skraldespanden og starte helt forfra. Men det er det, jeg kan lide – at det er en udfordrende proces. Og når det færdige tryk kommer ud af pressen og afslører mere end forventningerne, er det kunst for mig – at få billederne til at leve på deres egen måde i deres nye grafiske liv. Når det lykkes for mig, synes jeg, at jeg får givet mine billeder både krop og sjæl," fortæller Stig Stasig.

Gammel teknik – moderne teknologi

Fotogravure er måske ikke en kunstart alle kender til, men det er en kunstart, der har eksisteret nærmest siden fotografiets opfindelse. Der er selvfølgelig sket meget siden - og moderne maskiner gør det muligt at producere på en langt mere præcis og udfordrende måde.

"Jeg laver ikke gravurepladerne på traditionel vis. Tidligere blev filerne først overført til film, som siden blev kontaktkopieret med polymerpladerne – og det forringede kvaliteten. Jeg tænkte, at der måtte være en måde, hvorpå man kunne printe direkte på pladen. Du kan kalde det en hjemmelavet, fattigmands CTP-procedure. Det jeg gjorde, var, at jeg fjernede mellemleddet, filmen, og jeg bruger i stedet Epson Stylus 9900 printeren til at printe direkte på pladerne,” fortæller Stig og fortsætter: ”Epson Stylus 9900 er ideel, fordi den kan tage emner ind på 1,5 mm tykkelse – deriblandt også polymerpladerne. Den kan printe fladt uden at kurve mediet. Fordelene er, at jeg ikke mister en generation ved at skulle overføre billedet en ekstra gang, jeg er ikke begrænset af størrelsen på en vacuumramme, for det bruger jeg heller ikke, og så er det oven i købet billigere."

Epson Stylus 9900 var klart det bedste valg til proceduren, og jeg kunne umuligt gøre det uden. Samtidig kan den printe plader i meget store formater, hvilket er fantastisk for mig selv og samtidig et krav fra mine pladekunder. Under et besøg hos Epson tog det mig mindre end 10 minutter at finde ud af, at det var muligt at printe direkte på pladerne på den store printer, men det har til gengæld taget mig mere end et års hårdt arbejde at udvikle teknikken til perfektion," forklarer Stig. 

Stig trykker både sine egne personlige kunstprojekter på klassisk kobbertrykspapir, laver introworkshops i fotogravureteknikken og leverer desuden færdige, trykklare gravureplader til nogle af nordens førende kobbertryksværkstede.

Se Stigs kunst på www.stasig.dk