Bella Skilte: Evnen til at kunne omstille sig er det vigtigste

Bella Skilte: Evnen til at kunne omstille sig er det vigtigste

I dag skal man som skilteproducent arbejde efter en anden præmis end for blot få år siden. Der er nemlig et øget krav om at kunne levere et produkt i topkvalitet til en lavere pris. Og så skal det gå stærkt!

Efter flere turbulente år er skiltebranchen igen ved at finde et stabilt leje. Dog er præmissen i dag anderledes, hvilket i høj grad skyldes den teknologiske udvikling. Kundernes krav til kvalitet stiger samtidig med en forventning om lavere priser. Det betyder, at man som leverandør skal være god til at omstille sig i et omskifteligt marked, hvor der er fart på udviklingen. Derfor er produktlinjen vigtigere end nogensinde før.

Bella Skilte har eksisteret siden 1965 og har gennem tiderne lavet mange sjove opgaver. Bl.a. printede de stofmønstre til figurerne i de ikoniske Toms reklamer, fortæller Morten Nielsen, Partner i Bella Skilte. Og så blev han kaldt på arbejde natten til mandag den 4. december, fordi han skulle lave otte roll ups til et pressemøde mandag morgen, hvor Tryg offentliggjorde opkøbet af Alka.

I dag skal man som skilteproducent arbejde efter en anden præmis end for blot få år siden. Der er nemlig et øget krav om at kunne levere et produkt i topkvalitet til en lavere pris. Og så skal det gå stærkt! Det betyder, at man skal kunne omstille sig. F.eks. må man investere i ny teknologi i form af tidssvarende maskiner, der medfører en fleksibel produktion i kraft af hurtighed, hvor resultaterne samtidig er i top.

"Vi skal kunne stå inde for kvaliteten. Derfor tager vi ikke bare den billigste model fra Kina for at spare penge på printeren, for det kan gå helt galt. Vi gør meget ud af at sætte os ind i de produkter, som vi gerne vil købe, og tester dem grundigt. Vi har netop investeret i en Epson SureColor SC-S80600, for den er billig i drift og resultaterne er ’outstanding’. Det bliver ikke meget bedre. Den er samtidig nem og hurtig at arbejde med, og det giver os en fleksibilitet, der er vigtig i det her marked," fortæller Morten Nielsen, Partner i Bella Skilte.

Farver i fotografisk kvalitet

Hos Bella Skilte oplever de, at specielt kundernes forventninger til at ramme farverne er blevet større. Det skyldes, at teknologien bringer nye muligheder med sig. Printere kan i dag printe farver i en utrolig nøjagtighed, og der kan printes på stort set alle materialer.

"Hvis folk bestiller en rød bil, så forventer de også at få en rød bil. Den skal ikke være orange. Sådan er det også i vores branche. Vi skal ramme et resultat, der er så tæt på fotografisk kvalitet som muligt, og det har vi meget bedre mulighed for i dag, fordi printerne hele tiden bliver bedre. F.eks kan vores Epson SureColor SC-S80600 ramme pantoneskalaen med 98 procents nøjagtighed. Det er imponerende," siger Morten Nielsen.

Bella Skilte har i alt 22 storformatprintere fra forskellige brands. Printerne indkøbes for at kunne løse specifikke opgaver, for der findes endnu ikke en printer, der kan løse alle typer opgaver i en ordentlig kvalitet.

Fremtiden er digital

Digitaliseringen vinder indpas i rigtig mange brancher, og det gør den også i skiltebranchen. Morten Nielsen spår da også en digital fremtid for branchen men påpeger samtidig vigtigheden i at kunne sit håndværk og bevare et højt fagligt niveau.

"Digitale skærme blive hele tiden billigere, og her kan man ændre budskabet ved bare at trykke på en knap. Så det vil vi se meget mere af. Det handler om at kunne omstille sig til en ny og mere fleksibel produktion, og så skal vi finde tilbage til håndværket. Alle kan jo gå ud og købe en printer og trykke på startknappen, men hvis man ikke kan færdiggøre produktet, montere det og få det ud at leve, så er værdien af produktet ikke høj nok. Vi skal derfor holde fast i vores faglighed, for det er her, værdien ligger for kunderne," slutter Morten Nielsen.