Størrelse betyder noget: Derfor skal uddannelsesbranchen tage skærmstørrelse alvorligt

Revolution inden for projektorer og skærmstørrelse

Størrelse betyder noget: Derfor skal uddannelsesbranchen tage skærmstørrelse alvorligt

Visuelle kommunikationsteknologier, f.eks. projektorer og fladskærme, revolutionerer den måde, som undervisning formidles på i skoler og på universiteter på grund af den måde, som information opfattes af nutidens studerende. I henhold til WHO (Verdenssundhedsorganisationen) bliver 80 % af uddannelsesmaterialet husket, når der anvendes visuelt undervisningsmateriale, og 90 % lagres, når der anvendes interaktive lektioner i sammenligning med, at der kun huskes 25 %, når der anvendes verbal envejskommunikation. I takt med at den traditionelle måde at undervise på reduceres, og der bliver mere digitalisering (mere tid indendørs foran en skærm), så har flere studerende fået synsproblemer. Faktisk har der været en dramatisk stigning i myopia (nærsynethed) blandt halvdelen af Europas unge voksne - dobbelt så mange som for 50 år siden.

På trods af forbindelsen mellem disse to mangler nutidens skoler en vigtig ingrediens, når det handler om korrekt brug af skærme.

Der er to valgmuligheder, når det drejer sig om skærmundervisning i skoler: fladskærme og projektorer. Selvom et stigende antal skoler begynder at implementere fladskærme pga. markedets opfattelse af, at disse er mere fordelagtig, så viser faktisk forskning, at 58 % af de studerende ikke kan læse indholdet på en 70" fladskærm. Derfor bør projektorer prioriteres meget højere blandt beslutningstagere inden for uddannelse. Faktum er, at projektorer er et langt mere ansvarligt og fleksibelt valg. Selvom det globale markedet for interaktive projektorer forventes at have en samlet årlig vækst på ca. 27 % fra 2016-2020, er der stadig ingen europæisk lovgivning på området. I stedet for baserer uddannelsesbranchen sig på bredt accepterede retningslinjer for, hvordan denne teknologi bør anvendes i klasselokalet, for at sikre at den passer til formålet.

Projektorer i dag er utroligt avancerede. De er ikke kun af superhøj kvalitet og farvestyrke, de har også indbyggede tilslutningsmuligheder, som giver mulighed for BYOD-interaktion, interaktive sensor- og touchteknologier samt større projicering uden forvrængning. Desuden er de mere bærbare og optager meget mindre plads, når de ikke er i brug, med lærredet der kan gemmes væk. Men på trods af fordelene er der dog stadig potentielle risici involveret - ved at bruge begge teknologier - hvis der ikke er implementeret standarder for lokalestørrelse, antal personer pr. skærm i undervisningslokalet og skærmstørrelse. Det er vigtigt for it-beslutningstagere at implementere en godt udtænkt strategi, når de analyserer krav til klasselokalet med henblik på at købe teknologi, der er egnet til formålet.

Som markedets førende inden for projektorer i de sidste 13 år og ved at have samarbejdet tæt med en række skoler og uddannelsesinstitutioner ved Epson, hvordan projicerede oplysninger og billeder fra forrest til bagerst i klasselokalet påvirker udbyttet. Som en del af vores CSR-indsats udvider vi løbende vores grænser for at sikre, at vores produkter virkelig opfylder alle brugerbehov. Vi anerkender behovet for tydelige anbefalinger og samarbejder med partnere for at sikre, at lærredsstørrelsen er korrekt til indholdet. Den må ikke være for lille, skal være af høj kvalitet og skal kunne ses. Der skal tages hensyn til betragtningsafstanden fra lærredet, så alle får den samme mulighed for at engagere sig og dele information. Nutidens læringsmetoder er ikke længere begrænset til en enkelt person, der står foran en gruppe studerende. I stedet for præsenterer de studerende selv for andre studerende og anvender skærme til at samarbejde i større grupper. Derfor kræver klasselokaler en planlægningsproces for at gøre integration af relevant teknologi nemmere.

Til trods for at der ikke findes nogen overordnet lovgivning på området, findes der flere vejledende praksisser, som bør følges for at sikre minimal indflydelse på både læringskapacitet og de studerendes syn.

I henhold til retningslinjer, der er fastsat af University of South Wales, og som findes i rapporten Audio Visual and Teaching Space Guidelines (Retningslinjer for brug af lyd og billeder i læringsområder), bør den nederste del af lærredet ikke være længere nede end 1,2 meter fra gulvet. Den mindste afstand mellem den første række og lærredet skal være dobbelt skærmhøjde. Den mindste lærredsbredde skal være den samme som afstanden mellem den person, der er tættest på, og lærredet. Den maksimale vandrette og lodrette betragtningsvinkel skal være på henholdsvis 45 grader og 30 grader.

Der findes også retningslinjer for typen af oplysninger, der vises i et klasselokale. Den almindeligt accepterede 4-6-8-regel er baseret på anbefalinger fra forsknings- og reguleringsorganer og anbefaler, at den deltager, der er længst væk fra lærredet, skal sidde 4-6-8 gange den lodrette højde på lærredet, afhængig af den opgave, der skal udføres. "Passiv visning" (f.eks. videovisning) er den form, hvor man kan sidde længst væk, efterfulgt af "detaljeret visning" (f.eks. generel læsning af præsentationer) og "inspektionsvisning" (f.eks. lille tekst og indhold i regneark), hvor den deltager, der er længst væk, ikke må være længere væk end fire gange den lodrette højde på lærredet.

I henhold til Smart Cube-rapporten er der mange faktorer, der spiller ind, når man ser på lærredsstørrelsen, herunder højde til loftet, længde og bredde på lokalet, antal personer i lokalet og tilgængeligt budget. Dette påvirker selvfølgelig indkøbsvalget mellem fladskærm og projektorlærred. Og selvom der ikke findes nogen universelt anerkendte standarder for lærredsstørrelse, kan der ikke være nogen uenighed om: at jo større lærredet eller skærmen er, desto mere huskes og forstås der af de studerende i klasselokalet. Derfor bør uddannelsessektoren - for at maksimere læringspotentiale og minimere påvirkningen af helbredet - vælge projektorer i stedet for fladskærme. 

Når det drejer sig om projektorlærreder, er der ingen tvivl om, at størrelsen betyder noget.

Du kan få yderligere oplysninger ved at besøge: www.epson.dk/uddannelse

1  WHO (World Health Organisation - Verdenssundhedsorganisationen)

2 Nature.com 2015

3Epsons hvidbog

4 TechNavio, 2016

5Smart Cube, Epson Digital Displays: Display Size Relative to Distance,12. august 2016