Stjernefotograf foreviger plejebørn

En af verdens bedste fotografer står bag kameraet, når Børnehjælpsdagen i samarbejde med Epson Danmark inviterer syv plejefamilier til at deltage i en ganske særlig event på Experimentariet den 23. august 2013

Stjernefotograf foreviger plejebørn

Mandag den 19. august 2013 - Fotograf Morten Rygaard har vundet et hav af internationale priser for sine fantastiske billeder. Heriblandt guld, sølv og bronzei den store og internationalt anerkendte fotokonkurrence PX3 Prix de la Photographie Paris 2012, og guld i ”Peoples choice awards 2012 (Advertising – Other)”.

Når han som ambassadør for Epson Danmark lægger vejen forbi Experimentariet, er det for at tage portrætter af en række plejebørn og deres familier. Og selvom Morten Rygaard er kendt for sine fotoserier af blandt andre Beyoncé og Justin Bieber, så går han til portrætopgaven med samme professionelle tilgang. Fokus er nemlig på at skabe en uforglemmelig oplevelse for plejebørnene.

"Vi er rigtig glade for, at Børnehjælpsdagen og Epson Danmark kan sætte rammerne for en oplevelse i børnenes liv. Dels er vi glade for at kunne være på Experimentariet, hvor børnene kan opleve en masse og få en ganske særlig dag, dels for at kunne få Morten Rygaard til at forevige dagen," siger Christina Møss, Marketing Services Specialist, Epson Danmark.

Farver på familielivet
Livet som plejebarn er ikke altid sort/hvidt. Ofte står børnene i et krydsfelt mellem deres biologiske forældre og plejefamilien og kæmper en indre kamp omkring, hvor deres loyalitet skal placeres, og hvor de føler sig hjemme. Under eventen i Experimentariet forsøger Morten Rygaard bogstavelig talt at få alle nuancer med på familieportrættet. Derfor er både de biologiske og plejeforældrene inviteret for at understrege, at ”familie” er et begreb, der kan fortolkes. Samtidig får plejebørnene mulighed for at møde andre børn i samme situation som dem selv, og det er sundt:

”Mange plejebørn føler sig en smule isolerede i deres plejefamilier, fordi de står alene med deres situation. Med denne event forsøger vi blandt andet at skabe et rum, hvor plejebørnene kan møde hinanden og udveksle erfaringer, succeshistorier og frustrationer,” forklarer Rikke Engskov Enslev, projektleder i Børnehjælpsdagen.

Holdbare minder
Når portrætterne er taget, får familierne dem printet direkte på Epsons professionelle udstyr, og billederne sættes i ramme. Derefter kan familien nyde resten af dagen i Experimentariets spændende udstilling.

Håbet er, at portrætterne kan blive et varigt minde, der i stærke farver understreger de tilknytningsforhold, som børnene har til både deres biologiske forældre og deres plejeforældre.

Fakta om Børnehjælpsdagen:

  • Børnehjælpsdagen er en landsdækkende og upolitisk hjælpeorganisation, stiftet i 1904.
  • Organisationen arbejder – hver dag, året rundt – for de 15.000 anbragte børn og unge i Danmark (hvoraf cirka halvdelen er anbragt i familiepleje).
  • Børnehjælpsdagen støtter de anbragte børn med særlige oplevelser og events, som blandt andet kan styrke deres selvværd og kompetencer.
  • Læs mere på www.bhd.dk

Læs mere om samarbejdet mellem Epson og Morten Rygaard her.

Besked til editor:

Om Epson
Epson er en globalt førende og innovativ producent, hvis produktudbud strækker sig fra inkjetprintere og 3LCD-projektorer til sensorer og andre mikroenheder. Epson er dedikeret til at overgå kundernes forventninger over hele verden og leverer kundeværdi baseret på kompakte, energibesparende teknologier sammen med højpræcisionsteknologier på markeder, der spænder fra virksomheder og hjemmet til handel og industri.

Med den japansk baserede Seiko Epson Corporation i spidsen har Epson Group mere end 68.000 medarbejdere i 96 virksomheder verden over og er stolte over at kunne bidrage til det globale miljø og til de samfund, som gruppen driver virksomhed i. http://global.epson.com/

Om Epson Europe
Epson Europe B.V., der er baseret i Amsterdam, er gruppens regionale hovedkontor for Europa, Mellemøsten, Rusland og Afrika. Med sine 1.727 ansatte opnåede Epson Europe et salg på 1.540 millioner euro i regnskabsåret 2012. http://www.epson.eu

Miljøvision 2050
http://eco.epson.com/